בית / אימון עיסקי / איך נראה פחד מההצלחה

איך נראה פחד מההצלחה

חווי היא לקוחה שלי. אומנם היא לא מתאמנת איתי כבר הרבה זמן, אבל מבחינתי פעם לקוח- תמיד לקוח.החשש מהצלחה

לחווי יש עסק שמוכר שירותי ייעוץ בתחום המחשוב. היא בנתה את העסק בעשר אצבעות, הצליחה לבסס את הפעילות התפעולית שלה ולגייס שני עובדים שיעזרו לה ותוך שלוש שנים הגיעה למחזור מכירות חודשי יפה של מעל 30,000 ש״ח! הישג מרשים ביותר למי שהתחילה מאפס! העסק גלגל מחזור שנתי של מאות אלפי שקלים והגדיל את שביעות הרצון של לקוחותיו באופן קבוע.

הכל היה נראה טוב והכיוון היה למעלה. הרבה לקוחות עסקיים שלי היו מחליפים איתה את מצבם, אבל חווי הרגישה שיש לה חסימה, היא לא מצליחה לפרוץ מחסום שגורם לה לחוש שהיא לא מרוצה ממה שיש. היא דיווחה על עייפות קשה, על שעמום בעבודה ועצבנות הולכת וגדלה שפולשת לחיי המשפחה שלה.

כשחווי החלה להתאמן איתי היא הגדירה את הקושי שלה בשעות עבודה מרובות, התעסקות בתהליכים ביורוקרטיים לא מעניינים ומיקוד מול קהל לקוחות לא אטרקטיבי.

ביצעתי יחד איתה תהליך של מיקוד הבעיה, הגדרת יעדים ופיתוח אסטרטגיה. הכיוון היה פשוט מאוד, למקד קהל לקוחות פוטנציאלי בעל מאפיינים אטרקטיביים יותר ולבנות מערך שיווק אינטרנטי יעיל להבאתם לעסק ולהפיכתם ללקוחות.

חווי היתה מרוצה. זה נראה כמו מהלך ממוקד, קל ובהישג יד. ציפינו שעם רמת הביצועיסטיות של חווי, תוך שלושה חודשים נגיע ליעד שהצבנו לעצמנו.

כעבור חודשיים וחצי הכנו את כל מה שהיה צריך על מנת לפתוח במהלך ולהביא את הלקוחות החדשים, ואז התחילו בעיות. חווי, שנהגה לאורך כל הדרך לבצע כל משימה במלואה ולהשלים את הכל, פתאום התחילה להתקע. היא לא הצליחה לסיים משימות קלות, היא ביקשה לדחות פגישות ותרצה תירוצים משונים מדוע היא לא משלימה את המהלך.

בנקודה הזו ביקשתי לברר עם חווי מה קורה. שיקפתי לה את התירוצים שלה מול המציאות. כל המשימות שהיא לא הספיקה לעשות, כל המטלות שהיא התחמקה מהן, היו משימות ומטלות שעשתה אותן בעבר בקלילות ובמהירות.

חווי נאלצה להודות שאכן התירוצים הם תירוצים, ואז נשאלה השאלה הקשה: אז מה הסיבה שגורמת לחווי לא להשלים את המשימות ולהשיג את יעדיה?

היה רגע קשה.

אלו הרגעים שצריך לפעמים כמה חודשים כדי להגיע אליהם. אלו הרגעים שהמאומן מתכנס לתוך עצמו ועומד מול שאלת יסוד, הצופן המכונן את חייו, שאם יפצח אותו הוא יצליח לעלות שלב ואם יוותר על הרגע הזה, יברח ממנו, הוא ימצא את עצמו תקוע, ולפעמים תקוע להרבה זמן.

בשביל הרגעים האלו שווה לעשות אימון!

חווי התכנסה בתוך עצמהֿ, כתפיה התעגלו והיא נראתה כמי שיושב עליה משא של שנים. לרגע היא נראתה לי זקנה בעשר שנים. קולה נחלש והיא נראתה כאילו כל חיותה נשאבה ממנה ברגע אחד.

שאלתי את חווי מה יקרה אם תגשים את חלומה ואת יעדיה?

חווי ענתה שלכאורה הכל יהיה טוב.

שאלתי אותה: "ומה יקרה לך?"

חווי שתקה.

היא החלה לדמוע ולבכות.

שאלתי שנית: ״חווי, זה לא דבר טוב עבורך להגשים את החלום?!״

ואז היא זרקה את הפצצה:

"אני מפחדת להצליח להגשים את החלום!"

שקט.

דממה.

ואז התבררה התמונה.

חווי גדלה במשך כל חייה כילדה שלא האמינו בה הרבה.

לחווי יש אחות גדולה מוצלחת מאוד וחווי גדלה בצילה. האחות הגדולה היתה יפה, מוכשרת, חכמה, ספורטאית ומלכת הכיתה וזכתה בכל הכבוד וההערכה של ההורים והסביבה. היא סיימה את שירותה הצבאי בהצטיינות והתקבלה ללימודי רפואה. הכל ניבאו לה עתיד מזהיר והיא אכן הגשימה את זה.

מחווי לעומת זאת ציפו שתהיה ״בסדר״. הסתפקו בלתת לה להיות בינונית או בינונית פלוס. ההורים והמורים העבירו לה במשך שנים את המסר שהיא יכולה להיות בינונית, שהיא לא צריכה, ובעצם לא יכולה, להיות מצטיינת.

רק אחותך המוכשרת יכולה. את לא.

במשך שנים חווי סיגלה לעצמה ״טרמוסטט״ פנימי שכיוון אותה להיות לעולם בעמדה בינונית.הטרמוסטט הזה, שכוונן במשך שנים לא הכזיב גם הפעם!

לחווי ברור שאם תעשה את הפעולות הנדרשות כרגע העסק שלה יפרוץ לשמים! מחזור המכירות שלה ישלש את עצמו במהירות, היא תשכור עובדים נוספים ותכבוש נתח חשוב מהשוק שלה.

אבל חווי לא מסוגלת. האישיות שלה לא תהיה מסוגלת להכיל את זה ולכן היא מכשילה את עצמה! חווי מפחדת מההצלחה שלה כי ההצלחה הזו תשבור בבת אחת את כל מה שהיא התרגלה לחשוב על עצמה. ההצלחה הזו תשבור את כל מה שהסביבה שלה מכירה עליה וחווי לא מוכנה לכך.

הסיפור והאימון של חווי ממחישים כיצד הפיתוח העסקי והאישי יושבים על אותה משבצת. הרבה בעלי עסקים מפספסים את הנקודה הזו ונכנסים לפלונטרים לא קטנים. הדרך לפיתוח עסקי חייבת להיות מלווה בפיתוח אישי!

בנקודה זו בררתי עם חווי את המחסום הזה ולאט לאט פירקנו את המוקשים. רק אחרי שהשלמנו את היחידה הזו חווי השתחררה והחליטה לאזור אומץ ולהצטיין, להפוך את העסק שלה לעסק גדול ומשמעותי ולהגיע למצב שבפעם הראשונה בחיים שלה אחותה אומרת לה: ״שיחקת אותה, אחותי.״

אודות מאמנטש

אני עוזר לבעלי עסקים למשוך יותר לקוחות ולממש את עצמם באמצעות העסק שלהם. בפועל אני מאמן ומייעץ לבעלי עסקים כיצד להגדיל את העסק שלהם. אני מתמחה בשיווק, פרסום ומכירות באינטרנט. יועץ עיסקי לחברות בינוניות וגדולות בנושאי אסטרטגיה שיווקית. אני מאמין שהעסק הוא היצירה הנפלאה ביותר שיכול אדם ליצור בעולם ואני כאן כדי לעזור לבעל העסק לממש את האומנות המיוחדת שלו בעסק.

תעיף מבט על גם על אלו

לקוח ללא חלום

כשלקוח מוותר על החלום שלו

אחד הרגעים הקשים לי כמאמן הוא המפגש עם לקוח שמוותר. כשבעל עסק מחליט שהוא לא ...

3 טעויות נפוצות

מה הן שלוש הטעויות הקריטיות בשיווק שבעלי עסקים עושים בלי משים?

כל לקוח שני שמגיע אלי, רוצה לשפר את השיווק העסקי שלו. זה מובן לחלוטין. השיווק ...

דילוג לתוכן